DARMOWA DOSTAWA DARMOWA DOSTAWA DOWÓZ AUTOCHŁODNIAMI DOWÓZ AUTOCHŁODNIAMI
ŚWIEŻE PRODUKTY ŚWIEŻE PRODUKTY KONSULTACJE DIETETYKA KONSULTACJE DIETETYKA
DARMOWA DOSTAWA
DARMOWA DOSTAWA
DOWÓZ AUTOCHŁODNIAMI
DOWÓZ AUTOCHŁODNIAMI
ŚWIEŻE PRODUKTY
ŚWIEŻE PRODUKTY
KONSULTACJE DIETETYKA
KONSULTACJE DIETETYKA
Witaj w Pysznej Fabryce!
Wybierz województwo i najbliższe miasto
- aby dopasować ofertę.
Wybierz swoje
województwo
woj. łódzkie Wybierz
swoje miasto
  • woj. dolnośląskie
  • woj. kujawsko-pomorskie
  • woj. lubelskie
  • woj. lubuskie
  • woj. łódzkie
  • woj. małopolskie
  • woj. mazowieckie
  • woj. opolskie
  • woj. podkarpackie
  • woj. podlaskie
  • woj. pomorskie
  • woj. śląskie
  • woj. świętokrzyskie
  • woj. warmińsko-mazurskie
  • woj. wielkopolskie
  • woj. zachodniopomorskie
  • Jelenia Góra
  • Kąty Wrocławskie
  • Legnica
  • Oleśnica
  • Oława
  • Świdnica
  • Trzebnica
  • Wałbrzych
  • Wrocław
  • Aleksandrów Kujawski
  • Bydgoszcz
  • Ciechocinek
  • Grudziądz
  • Inowrocław
  • Solec Kujawski
  • Toruń
  • Włocławek
  • Lublin
  • Świdnik
  • Gorzów Wlkp.
  • Kargowa
  • Sulechów
  • Świebodzin
  • Zielona Góra
  • Aleksandrów Łódzki
  • Bełchatów
  • Brzeziny
  • Konstantynów Łódzki
  • Kutno
  • Łask
  • Łęczyca
  • Łowicz
  • Łódź
  • Pabianice
  • Piotrków Trybunalski
  • Rawa Mazowieckka
  • Sieradz
  • Skierniewice
  • Tomaszów Mazowiecki
  • Zduńska Wola
  • Zgierz
  • Bochnia
  • Brzesko
  • Czarny Dunajec
  • Kraków
  • Limanowa
  • Myślenice
  • Nowy Sącz
  • Nowy Targ
  • Rabka Zdrój
  • Skawina
  • Tarnów
  • Wieliczka
  • Zakopane
  • Grodzisk Mazowiecki
  • Grójec
  • Józefów
  • Nowy Dwór Mazowiecki
  • Ostrołęka
  • Ostrów Mazowiecka
  • Otwock
  • Piaseczno
  • Płock
  • Płońsk
  • Pruszków
  • Radom
  • Siedlce
  • Warszawa
  • Wołomin
  • Wyszków
  • Ząbki
  • Żyrardów
  • Brzeg
  • Opole
  • Boguchwała
  • Jasionka
  • Rzeszów
  • Augustów
  • Białystok
  • Suwałki
  • Gdańsk
  • Gdynia
  • Kościerzyna
  • Lębork
  • Malbork
  • Rumia
  • Słupsk
  • Sopot
  • Starogard Gdański
  • Tczew
  • Wejherowo
  • Aglomeracja Śląska
  • Bielsko-Biała
  • Czechowice-Dziedzice
  • Częstochowa
  • Goczałkowice-Zdrój
  • Pszczyna
  • Rybnik
  • Żory
  • Kielce
  • Ostrowiec Świętokrzyski
  • Skarżysko-Kamienna
  • Starachowice
  • Elbląg
  • Olsztyn
  • Olsztynek
  • Ostróda
  • Gniezno
  • Gostyń
  • Grodzisk Wlkp.
  • Kalisz
  • Koło
  • Konin
  • Kościan
  • Nowy Tomyśl
  • Oborniki
  • Ostrów Wlkp.
  • Piła
  • Poznań
  • Szamotuły
  • Śrem
  • Środa Wlkp.
  • Turek
  • Kołbaskowo
  • Kołobrzeg
  • Koszalin
  • Morzyczyn
  • Police
  • Stargard
  • Szczecin
grilled chicken breast and fresh vegetable salad tomatoes cucumbers and lettuce leaves chicken salad healthy food flat lay top view

Co zjeść na dietetyczną kolację? 10 pomysłów od Pysznej Fabryki

Znasz to uczucie, gdy wracając po całym dniu pracy, w skrajnym przemęczeniu, musisz posprzątać w domu, nastawić pranie, wykąpać się i… jeszcze zrobić kolację? Ile razy w obliczu tych obowiązków rezygnowałeś ze zbilansowanego posiłku, sięgając po danie instant, niezdrową przekąskę lub lampkę wina?

Wszystkie te decyzje to prosty krok do zaburzeń odżywiania, nadwagi, problemów ze snem i pogarszającego się zdrowia. Jeśli nad ranem towarzyszy Ci uczucie pełności, nudności albo ból brzucha – najpewniej winowajcą jest ciężka, tłusta i niezdrowa kolacja.

W dzisiejszym wpisie podpowiemy Ci co jeść na kolacje, aby ta była nie tylko smaczna, ale przede wszystkim łatwa do przygotowania, pożywna i lekka!

Czy warto jeść kolację?

Tak! Co prawda istnieje mało wdzięczne powiedzenie – „śniadanie zostaw dla siebie, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację zostaw wrogowi”, ale w rzeczywistości pomijanie posiłków nie jest dobrą drogą do zachowania pełni zdrowia i energii do dalszego działania. Dietetycy więc apelują, aby odchudzanie nie sprowadzało się do rezygnacji z posiłków, a polegało na wybieraniu zdrowszych alternatyw. Zbilansowana dieta to regularne, pełnoprawne posiłki – bazujące zarówno na śniadaniu, jak i na obiedzie i kolacji.

Ostatecznie więc kolacja nie musi być szybką kanapką przed pójściem spać albo słoną przekąską zajadaną podczas wieczoru filmowego. Możliwości jest znacznie więcej, dzięki czemu nie zaśniesz z burczącym brzuchem i uczuciem frustracji.

Jaka powinna być kolacja?

Idealna kolacja, to przede wszystkim zdrowa kolacja. Powinna więc bazować na wszystkich najważniejszych składnikach odżywczych i witaminach. Koniec więc tłustych dań mięsnych, słodkich przekąsek czy dań z dużą ilością tłuszczu. Tuż przed snem powinieneś zjeść lekkostrawne potrawy, które sprawiają uczucie sytości, ale jednocześnie nie obciążają układu pokarmowego, który w trakcie snu wchodzi na „wolniejsze obroty”.

Ostatni posiłek dnia musi dostarczać niezbędnych składników odżywczych (zwłaszcza, jeśli nie udało Ci się ich dostarczyć w poprzednich posiłkach), a także powinien zagwarantować spokojny sen.

Na talerzu więc niech pojawiają się:

  • gotowane warzywa – np. marchewka, seler, brokuł- a także surowe warzywa – np. sałata, ogórek i pomidor z dodatkiem pełnoziarnistego pieczywa,
  • zioła – na czele z natką pietruszki lub koprem,
  • półtłusty nabiał – np. jogurt naturalny,
  • sałatki – z np. makaronem pełnoziarnistym i dodatkiem chudego mięsa,
  • niewielka ilość tłuszczu – np. awokado lub łyżeczka oliwy do skropienia sałaty,
  • jaja,
  • pasty warzywne lub bazujące na wędzonych rybach,
  • orzechy i nasiona.

Ostatni posiłek przed snem – czego unikać?

Lekka kolacja to gwarancja, że Twój żołądek poradzi sobie ze strawieniem pokarmu, a tym samym – nie zafunduje Ci niestrawności, zgagi i refluksu, który często pojawia się, gdy zjesz zbyt późno obfity i tłusty posiłek. Lepiej więc unikać:

  • tłustego nabiału i tłustego mięsa (warto sięgać po chude mięso),
  • nasion roślin strączkowych i warzyw kapustnych,
  • wszelkich potraw ciężkostrawnych, takich jak fast foody – tj. pizza, burgery, smażone frytki.
  • niewskazane są także cukry proste – tj. ciasteczka, słodkie jogurty czy owocowe, słodkie płatki na mleku
  • dań z dużą ilością soli, jak np. sery dojrzewające czy gotowe mieszanki przypraw.

10 pomysłów na dietetyczną kolację

Dietetyczna kolacja może być przepyszna, aromatyczna i pożywna. Udowadniamy to każdego dnia, gdy pod drzwi Waszych domów przyjeżdżają pudełka z Pysznej Fabryki. Nasi kucharze robią wszystko co mogą, aby posiłki – w tym kolacja – obfitowała w cenne składniki odżywcze, rozpieszczając przy tym kubki smakowe. Nie ma nic piękniejszego niż powrót po całym dniu pracy, z myślą, że w lodówce czeka kolacja wypełniona po brzegi świeżymi i pysznymi składnikami.

W ramach zainspirowania przygotowaliśmy dla Was 10 przepisów. Dzięki nim szybka dietetyczna kolacja okaże się też być smacznym i zdrowym posiłkiem. Idealnie!

1) Zupa krem z dyni

Przygotuj prosty bulion na bazie warzyw. Obierz i pokrój w małą kostkę dynię piżmową lub masłową oraz 1-2 marchewki. Ugotuj je w bulionie. Gdy warzywa będą miękkie, a bulion lekko odparuje, dodaj puszkę mleczka kokosowego, odrobinę soli, pieprzu, gałkę muszkatołową i cynamon. Wyłącz gaz, odczekaj aż zupa ostygnie, a następnie zblenduj ją na gładką masę. Zagotuj ponownie i rozlewaj do małych miseczek, posypując uprażonymi pestkami dyni.

2) Faszerowane pieczarki

Umyj i obierz pieczarki, pozbywając je przy tym nóżek. Ułóż je w misce i polej dużą ilością oliwy, czosnku, soli, pieprzu. Odstaw. W tym czasie pokrój w kostkę niewielką cebulkę, kilka plasterek szynki oraz dwie duże garście młodego szpinaku (w liściach). Podsmaż wszystko przez 5 minut na oliwie z oliwek. Wyjmij w tym czasie pieczarki z zalewy i nastaw piekarnik na 180 stopni. Na pergaminie rozłóż grzyby kapeluszem do góry i nałóż podsmażony szpinakowy farsz. Posyp serem żółtym lub fetą, po czym wstaw do piekarnika na około 15-20 minut.

3) Papryki faszerowane

Odetnij z papryki kapelusz, tak, aby dostać się do jej środka. Wydrąż ją, nie uszkadzając jej ścianek. Ustaw papryki na pergaminie i nastaw piekarnik na 180-200 stopni. Nie wkładaj warzyw do piekarnika. W tym czasie nastaw wodę na ryż i wrzuć go do garnka, gdy ta zacznie się gotować. Na oddzielnej patelni podsmaż cebulę, czosnek, pieczarki i ulubione warzywa – np. szpinak, drobno pokrojone szparagi lub pomidory. Pod koniec gotowania dorzuć ryż i tuńczyka z puszki. Dodaj sól, pieprz, odrobinę tymianku. Włóż cały farsz do papryk i przykryj go paprykowym kapeluszem. Piecz w piekarniku około 40-50 minut, w zależności od wielkości.

4) Krem pomidorowy

W naczyniu żaroodpornym wyłóż pomidory (zwykłe lub koktajlowe), posyp je obficie oregano i bazylią, a następnie polej oliwą z oliwek. Wokół pomidorów rozsyp czosnek i pół cebuli. Wstaw do piekarnika rozgrzanego na 180 stopni i piecz przez około 20 minut. W tym czasie przygotuj warzywny bulion. Po 20 minutach wyjmij rozgotowane pomidory i pozbądź się z nich skóry (możesz je np. przecisnąć przez sito). Wrzuć je do bulionu, a następnie zdejmij z gazu. Gdy zupa wystygnie – zblenduj ją, doprawiając solą i pieprzem do smaku. Możesz dorzucić również upieczony wcześniej czosnek i cebulę. Po rozlaniu do miseczek udekoruj gęstą śmietaną.

5) Pasta jajeczna

Ugotuj jajka na twardo, obierz je i poczekaj aż wystygną. W tym czasie zrób grzanki z pieczywa pełnoziarnistego i posmaruj je masłem. Lekko ciepłe jajka rozbij widelcem, mieszając z łyżką majonezu i musztardy. Dodaj drobno pokrojony szczypiorek lub koperek, a także sól i pieprz. Nakładaj pastę na kanapki, dodając na wierzch pomidora lub rzodkiewkę.

6) Kalafior pieczony

Pokrój kalafiora w różyczki i wrzuć do miski. W oddzielnej miseczce przygotuj orientalną marynatę – połącz sos sojowy z imbirem, sezamem, czosnkiem, pieprzem. Natrzyj nią różyczki kalafiora i rozłóż na pergaminie. Wstaw do piekarnika na około 20-30 minut (w zależności od tego jak duże są różyczki) na około 180 stopni. Docelowo warzywa mają być lekko chrupiące i al’dente.

7) Kanapka z tofu

Zrób tost pełnoziarnisty, posmaruj go masłem, a następnie ułóż duży liść sałaty. Pokrój tofu wędzone w grube plastry i ułóż na kanapce. Na wierzch połóż plaster pomidora i posyp pestkami dyni. Dopraw pieprzem (uwaga na sól – tofu może być już wystarczająco słone).

8) Sałatka grecka

Pokrój w półtalarki zielonego ogórka, pomidory (mogą być koktajlowe)oraz oliwki. Dodaj cienko pokrojoną czerwoną cebulę oraz grecki ser feta. Wymieszaj wszystko z oliwą z oliwek, pieprzem, solą i spora ilością oregano. Możesz do smaku dodać octu balsamicznego.

9) Pieczone, zimowe jabłko

Wydrąż jabłko i włóż do środka twaróg z odrobiną cynamonu. Posyp całość żurawiną lub rodzynkami, a następnie piecz przez 15 minut w piekarniku nagrzanym na 180 stopni.

10) Placki z cukinii

Zetrzyj na grubych oczkach cukinię (może być obrana, a może być w skórce). Posól i odstaw na kilka minut, aby warzywo puściło sok. W tym czasie zetrzyj dużą marchewkę, pół cebuli i pokój drobno ząbek czosnku. Odcedź cukinię i połącz ze sobą wszystkie składniki. Dodaj jedno jajko i odrobinę sera mozzarella. Jeśli ciasto będzie zbyt oleiste – dodaj 2-3 łyżki mąki pszennej. Na koniec dodaj sól i pieprz. Rozgrzej oliwę z odrobiną oleju i nakładaj na patelnię okrągłe placuszki. Odwracaj je co jakiś czas, czekając, aż się zarumienią z każdej ze stron. Możesz podawać z sosem jogurtowym lub sałatą z oliwą.